Uppdrag A-Train
Snabb och trygg resa till flyget
Från Stockholm city till Arlanda på 20 minuter. Och ny biljett om tåget blir mer än två minuter försenat. Så ser Arlanda Express löfte till kunderna ut. Sedan 2005 sköter Euromaint Rail fordonsunderhållet.
–För att vi ska kunna hålla våra kundlöften måste servicetänkandet finnas i alla led, även hos våra leverantörer, och det tycker vi att Euromaint Rail har. Vi har haft väldigt hög tillgänglighet till våra tåg och en bra relation”, säger Martin Byström, teknisk chef på A-Train, som äger och driver Arlanda Express.
På väg till flyget får inget gå fel
Från Stockholm city till Arlanda på 20 minuter. Och ny biljett om tåget blir mer än två minuter försenat. Så ser Arlanda Express löfte till kunderna ut. Det ställer mycket höga krav på Euromaint Rail, som ansvarar för fordonsunderhållet.
Snabbhet, punktlighet och bekväma resor är avgörande konkurrensfördelar för Arlanda Express som har 55 000 avgångar mellan Stockholm city och Arlanda varje år.
–Jag åker alltid Arlanda Express. Det går fort, är rent och bekvämt och känns tryggt. Jag har aldrig varit med om att ett tåg blivit inställt eller inte kommit fram i tid. Visserligen kostar det mer än bussen och pendeltåget, men det är det värt, speciellt om man tänker på vad det kostar att missa ett flyg, säger Ulrika Morgenstern, som ofta reser med Arlanda Express.
Långt samarbete
Ända sedan starten 1999 har verksamheten ägts och drivits av A-Train AB. Första åren skedde fordonsunderhållet i egen regi, men 2005 lades uppdraget ut på Euromaint Rail.
–Vi insåg att det skulle vara svårt att sköta de stora underhållsinsatser vi hade framför oss på egen hand, och behövde en partner. Nu har vi levt tillsammans med Euromaint Rail i nio år, och det har fungerat bra. Vi har haft väldigt hög tillgänglighet och en god relation, både med de som gör det dagliga arbetet och ända upp på ledningsnivå, säger Martin Byström, teknisk chef på A-Train.
Höga krav
Kraven på tillgänglighet är mycket höga – i rusningstid ska sex av sju tåg vara i trafik. Avtalet är ett så kallat tillgänglighetskontrakt, vilket innebär att Euromaint Rail sköter allt från förebyggande åtgärder och revisioner, till materialförsörjning och reparationer. I praktiken betyder det att Euromaint Rail får betalt för varje kilometer som tågen rullar, och inte ett öre om de står stilla.
–Vi ville ha en helhetslösning där hela ansvaret ligger hos ett och samma företag. På så sätt kan inte olika leverantörer skylla ifrån sig på varandra om det blir förseningar, säger Martin Byström.Lars-Åke Dahlström, kontraktschef på Euromaint, förklarar att en av de stora utmaningarna är att ständigt arbeta för att bli ännu bättre, och komma med nya smarta lösningar som gynnar både kunden, fordonen och resenärerna. En annan är att hålla fordonsflottan i trim.
–Eftersom tågen tillverkades specifikt för sträckan finns det bara sju stycken i hela världen, vilket gör det svårare att hitta vissa reservdelar och ersättningskomponenter. Men på det stora hela funkar de som tåg gör mest, säger Lars-Åke Dahlström.
Ständiga utmaningar
För A-Train är utmaningen att i alla lägen ge kunderna det de blivit lovade – en punktlig, snabb och miljövänlig resa som blir av.
–Vi är otroligt fokuserade på service i alla dess former, och för att vi ska kunna hålla våra höga löften måste servicetänkandet finnas i alla led, även hos våra leverantörer, och det tycker vi att Euromaint Rail har, säger Martin Byström.
I december 2013 valde A-Train att förlänga kontraktstiden med Euromaint Rail. Det nya avtalet löper som längst upp till tre år.
–Det är ett viktigt kontrakt för oss och givetvis känns det roligt att A-Train värderat vårt samarbete och vår kompetens högt. Förlängningen av avtalet visar att vi idag gör ett bra arbete. Nu har vi ytterligare en möjlighet att ge prov på vad vi kan och visa varför vi borde vara förstahandsvalet vid den kommande upphandlingen, avslutar Lars-Åke Dahlström.
Fakta om uppdrag A-Train
Utmaning: Servicetänkande i alla led, med resenären i fokus.
Kundvärde: Hela och punktliga tåg i trafik.
Euromaints lösning: Tillgänglighetskontrakt, vilket innebär förebyggande och skadeavhjälpande underhåll, samt revisioner och materialförsörjning.
Kundsegment: Persontrafik
Typ av underhåll: Förebyggande och avhjälpande underhåll
Geografi: Stockholm
Kontaktperson EuroMaint Rail
Lars-Åke Dahlström
moc.t1726406117niamo1726406117rue@m1726406117ortsl1726406117had.e1726406117ka-sr1726406117al1726406117
070-762 29 40