1. Hem
  2.  » 
  3. Nyhet
  4.  » ERTMS i Sverige – fler leverantörer behövs för att öka takten och effektiviteten
  1. Hem
  2.  » 
  3. Nyhet
  4.  » ERTMS i Sverige – fler leverantörer behövs för att öka takten och effektiviteten

Arkiv

ERTMS i Sverige – fler leverantörer behövs för att öka takten och effektiviteten

25 nov, 2025

Sverige står inför en historisk förändring av järnvägssystemet. Övergången till det europeiska signalsystemet ERTMS innebär ett tekniksprång som kommer att påverka allt från trafikledning till fordon och infrastruktur. Men för att omställningen ska bli effektiv, kostnadskontrollerad och tekniskt hållbar krävs att fler leverantörer får möjlighet att bidra.

ERTMS är en öppen teknisk standard. Det innebär att olika leverantörers lösningar är fullt kompatibla med varandra – en grundläggande princip som syftar till att främja konkurrens, innovation och interoperabilitet inom hela EU:s järnvägsnät.

Jämfört med dagens ATC-system som används i det svenska järnvägsnätet innebär ERTMS också högre topphastigheter och en uppgraderad kapacitet genom att säkerhetsavståndet mellan fordon kan minskas, vilket skulle avlasta vår infrastruktur något i väntan på att det kan byggas fler spår genom landet. Dessutom är det ett mycket mer tillförlitligt system med betydligt lägre drifts- och underhållskostnader, bland annat genom att optiska signaler längs med banan kan tas bort. ATC-systemet var banbrytande teknik när det kom, men idag belastas det av fem gånger så många signalfel som ERTMS-systemet.

Det finns flera leverantörer av ERMTS-systemen, både för infrastrukturen och för fordonen. Trots detta upphandlar Trafikverket idag en leverantör för ERTMS-projekt i Sverige. Vi på Euromaint menar att det är dags att tänka om. Genom att upphandla ramavtal med flera godkända leverantörer kan Sverige:

  • Öka takten i implementeringen
  • Pressa kostnader genom sund konkurrens
  • Minska risken för flaskhalsar och förseningar
  • Driva teknisk utveckling framåt

En sådan modell skulle öka inte bara konkurrensen utan också takten i vilken utbyggnaden kan ske.

Euromaint har erfarenhet av att installera utrustning för ERTMS ombord på fordon och vi står redo att fortsätta uppgradera den svenska fordonsflottan för att möta framtidens krav. Vi kan såklart installera utrustning från alla leverantörer, men CAF har utvecklat ett komplett ERTMS-system – AURIGA – som omfattar utrustning för både infrastruktur och fordon.

AURIGA är fullt kompatibel med andra ERTMS-lösningar eftersom det följer den europeiska standarden. Systemet är redan i drift i över 1 300 tåg världen över, bland annat i Tjeckien, Nederländerna och Nya Zeeland. Det är en beprövad lösning som kombinerar teknisk robusthet med flexibilitet – och som är redo att bidra till Sveriges omställning.

Vår styrka ligger i att kombinera CAF:s internationella teknik med Euromaints lokala närvaro. Det gör oss till en trygg partner i den svenska ERTMS-omställningen – både för operatörer och systemägare.

Trafikverket hanterar inte bara infrastrukturen när det kommer till införandet av ERTMS, de har också modeller för att hjälpa fordonsägare och operatörer att installera den nödvändiga utrustningen på fordonen. Trafikverkets nuvarande modell innebär att detta stöd till operatörer ges i efterhand och endast täcker 50 procent av kostnaderna. Detta borde ökas för att täcka mer än bara halva kostnaden, då installation av denna utrustning är en helt nödvändig åtgärd för att kunna fortsätta trafikera järnvägsnätet efter att ERTMS implementerats. Utan stöd från Trafikverket kommer kostnaden annars att belasta kunderna och öka priserna på biljetter och godstransporter. Om transportsystemet ska klara klimatmålen måste vi göra det billigare att flytta över transporter till järnvägen från vägarna, inte dyrare.

Dessutom exkluderas redan genomförda installationer från stödet. Det skapar osäkerhet och riskerar att bromsa omställningen. Här borde Trafikverket tänka om för att kunna ge ersättning retroaktivt för de installationer som redan genomförts. Så som systemet är utformat idag premieras det att vara sent på bollen istället för att vara proaktiv.

Vi menar att stödet bör utformas så att det:

  • Gynnar tidiga aktörer
  • Skapar incitament för snabb implementering
  • Bidrar till en rättvis konkurrenssituation

ERTMS är en investering i framtidens järnväg – men för att den ska ge full effekt krävs att hela ekosystemet fungerar. Det inkluderar teknik, kompetens, finansiering och upphandlingsmodeller.

ERTMS är inte bara en teknisk uppgradering – det är ett steg mot ett mer sammanlänkat, hållbart och framtidssäkrat europeiskt järnvägsnät. För att Sverige ska lyckas med omställningen krävs en modell som främjar konkurrens, innovation och effektivitet.

Vi på Euromaint står redo att bidra – med erfarenhet, teknik och lokal närvaro. Som en del av CAF erbjuder vi en helhetslösning som är både beprövad och flexibel. Men framför allt tror vi på samarbete. För att ERTMS ska bli en framgång i Sverige behöver fler aktörer få möjlighet att vara med och bygga framtidens järnväg.

Arkiv