Fackförbundet Seko lämnade i förra veckan förhandlingarna om nytt kollektivavtal. Den 2 maj lämnade de ett varsel om konflikt som i ett första skede träder i kraft den 11 maj.
Almega Tågföretagens delegation har hela tiden velat fortsätta förhandla för att komma fram till en gemensam lösning.
Varslet innebär övertids- och mertidsblockad samt nyanställningsblockad som träder i kraft från klockan 15.00 den 11 maj. Varslet omfattar samtliga Seko-anslutna inom Spårtrafikavtalet som Euromaint är del av.
Från 11 maj 15.00 tas också Seko-ansluten verkstadspersonal på Euromaints verkstad i Olskroken ut i strejk. I Olskroken sker underhåll på SJ:s personvagnar och X2.
Skulle konflikten fortsätta kommer Seko-ansluten verkstadspersonal i Hagalund och Malmö att tas ut i strejk med start 18 maj 15.00. I Hagalund utförs underhåll på SJ:s personvagnar och X2. I Malmö utförs underhåll på SJ:s personvagnar och X2, på Green Cargos gods- och postvagnar, samt på lok.
Vi vet ännu inte exakt hur en eventuellt utbruten konflikt kommer att slå, men vi gör vad vi kan för att minska effekten av varslet.
Under onsdag 3 maj utsågs medlare via den statliga myndigheten Medlingsinstitutet. Vår förhoppning är att parterna med medlarnas hjälp når ett avtal med villkor som fungerar för både arbetsgivare och arbetstagare. Hur det kan se ut vill vi inte spekulera i. Nu får medlarna tillsammans med parterna göra sitt jobb.