Euromaints huvudkontor flyttar

Euromaints huvudkontor flyttar

Euromaint har vuxit ur sitt nuvarande huvudkontor och flyttar till större lokaler.

Från och med 21 oktober hittar du oss på Solna Strandväg 82, 171 54 Solna. Redan från måndag 14 oktober gäller detta som vår leveransadress till huvudkontoret.

Vi ses i våra nya lokaler!

Feststämning när nya depån för Krösatåg invigdes i Nässjö

Feststämning när nya depån för Krösatåg invigdes i Nässjö

Den 8 mars invigdes den nya tågdepån i Nässjö. Med vid invigningen fanns bland andra Rachel De Basso (S), ordförande i regionstyrelsen, Carl-Johan Sjöberg, trafikdirektör på Jönköpings Länstrafik, Thomas Svärd, byggprojektchef hos Regionfastigheter och Malena Tovesson som är kommundirektör i Nässjö kommun. Euromaint representerades av vår VD Gorka Tamayo. Denna satsning markerar en milstolpe för tågtrafiken i Jönköpings län och kommer att gynna både resenärer och personal.

En modern anläggning för tågunderhåll

Den nya tågdepån är en del av en större satsning, inklusive bangård, som täcker en yta på cirka 35 000 kvadratmeter. Här kan Krösatågen få den service och underhåll de behöver för att fortsätta trafikera regionen. Depån har elektrifierade spår ända in i tvätthallen, ett rörligt golv för arbeten på taket på fordonen, samt en ny hissautomat av paternostertyp för höglagret. Byggnaden, som omfattar 7 500 kvadratmeter, är ett imponerande tillskott till Nässjös järnvägsinfrastruktur.

Satsningen omfattar totalt 1,7 miljarder kronor, varav den nya depåbyggnaden står för ungefär 535 miljoner kronor. Vi på Euromaint är otroligt glada över att kunna flytta in i den moderna depån och på så sätt få förutsättningarna för att erbjuda både bättre tjänster till vår kund Krösatågen och en förbättrad arbetsmiljö. Genom att erbjuda moderna och hållbara lösningar bidrar vi till en pålitlig och robust tågtrafik i hela regionen.

Nässjö befäster med den här satsningen sin position som ett viktigt centrum i järnvägsbranschen. Här möts trafik, utbildningar, service och kunskap. Invigningen av den nya tågdepån är ett steg mot en ännu starkare tågtrafik i regionen. För Euromaint och CAF är det en ära att vara en del av denna utveckling.

I slutet av 2024 börjar också leveransen av de nya tågen av typen CAF Civity, något som innebär ytterligare ett lyft för trafiken inom Krösatåg. Förutom elektriska fordon så kommer det också att levereras bimodala fordon, som kan variera mellan elektrisk drift och biodiesel på de järnvägssträckor som ännu inte är elektrifierade i regionen. När driften går över till biodiesel skapas en väldigt positiv effekt för miljö och klimat.

Miljö och klimat har också varit i fokus när den nya depån utformats. Solpanelerna på taket minskar klimatavtrycket när det gäller elförbrukningen. Modern hantering av spillvattnet från tvättanläggningen minskar vattenförbrukningen och regnvatten samlas upp i en tank för att kunna användas vid tvätt av fordonen. Den nya depån kommer verkligen att vara en viktig pusselbit i framtidens hållbara transportsystem.

 

Green Cargo tilldelar Euromaint ett förnyat femårigt underhållskontrakt

Green Cargo tilldelar Euromaint ett förnyat femårigt underhållskontrakt

Green Cargo har tilldelat Euromaint ett förnyat femårigt underhållskontrakt för att i partnerskap förvalta Green Cargos Rc/Rd lok, vilka är majoriteten av loken i den största flottan av lok i Sverige, samt dess strategiska komponenter. Green Cargos nätverk sträcker sig från norr till söder i Sverige. Det är ett operativt upplägg som kan optimeras ännu mer genom Euromaints motsvarande nätverk av underhållsdepåer i städer som Luleå, Vännäs, Sundsvall, Borlänge, Hallsberg, Örebro, Göteborg och Malmö.

– Vi är glada över att fortsätta och fördjupa vårt partnerskap med Euromaint med detta viktiga avtal. Det ger Green Cargo bättre förutsättningar för leverans av högkvalitativa tjänster till det transportberoende näringslivet och samtidigt hitta innovativa sätt att optimera våra resurser för stärkt lönsamhet, säger Green Cargos vd Henrik Dahlin.

Partnerskapet innebär att Green Cargo får fortsatt tillgång till Euromaints breda och mångåriga expertis inom underhåll av spårburna fordon. Det är viktiga ingångsvärden för hög tillförlitlighet och tillgänglighet i de logistiklösningar som Green Cargo erbjuder sina kunder. Det uppnås bland annat genom tillgång till Euromaints omfattande nätverk av underhållsdepåer från norr till söder, vilket är geografiskt avgörande för att kunna effektivisera det trafiknära underhållet där Green Cargo bedriver godstågtrafik. Detta blir ytterligare en viktig pusselbit i framtidens hållbara och klimatsmarta transportsystem i Sverige.

– Vi på Euromaint är stolta över att ha fått detta förnyade förtroende från Green Cargo. Det bekräftar vår breda och mångåriga kompetens inom underhåll och den kunskap om Green Cargos lokflotta som vi har byggt upp under de många år som vi varit deras partner för underhåll. Vi ser fram emot att fortsätta vara Green Cargos långsiktiga partner på vår gemensamma resa till en mera hållbar framtid, säger Gorka Tamayo, vd på Euromaint.

Ett Rc-lok från Green Cargo som står i Euromaints verkstad i Sundsvall

Ett Rc-lok från Green Cargo, på plats i Euromaints verkstad i Sundsvall för underhåll.

Green Cargos VD Henrik Dahlin och Euromaints VD Gorka Tamayo sitter vid ett bord och skriver under det nya avtalet

Henrik Dahlin och Gorka Tamayo skriver under avtalet.

CAF en av tre förkvalificerade leverantörer till Köpenhamns tunnelbana

Köpenhamns tunnelbana ska få nya tåg. Nu har DSB utsett tre potentiella leverantörer av nya tåg till deras S-bane i förkvalificeringen till upphandlingen. De tre leverantörer som nu får chansen att presentera sina erbjudanden i detalj är Alstom, CAF och ett konsortium som består av Siemens och Stadler.

Kontraktet omfattar minst 226 nya tåg och är värt ca 3,5 miljarder Euro. Kontraktet inkluderar underhåll för de kommande 30 åren samt en option på ytterligare 100 tåg. DSB förväntar sig att kunna besluta om tilldelning under första halvan av 2025 och att de nya tågen kommer att börja gå i trafik 2030.

Så påverkas Euromaint av Sekos varsel

Så påverkas Euromaint av Sekos varsel

Fackförbundet Seko lämnade i förra veckan förhandlingarna om nytt kollektivavtal. Den 2 maj lämnade de ett varsel om konflikt som i ett första skede träder i kraft den 11 maj.

Almega Tågföretagens delegation har hela tiden velat fortsätta förhandla för att komma fram till en gemensam lösning.

Varslet innebär övertids- och mertidsblockad samt nyanställningsblockad som träder i kraft från klockan 15.00 den 11 maj. Varslet omfattar samtliga Seko-anslutna inom Spårtrafikavtalet som Euromaint är del av.

Från 11 maj 15.00 tas också Seko-ansluten verkstadspersonal på Euromaints verkstad i Olskroken ut i strejk. I Olskroken sker underhåll på SJ:s personvagnar och X2.

Skulle konflikten fortsätta kommer Seko-ansluten verkstadspersonal i Hagalund och Malmö att tas ut i strejk med start 18 maj 15.00. I Hagalund utförs underhåll på SJ:s personvagnar och X2. I Malmö utförs underhåll på SJ:s personvagnar och X2, på Green Cargos gods- och postvagnar, samt på lok.

Vi vet ännu inte exakt hur en eventuellt utbruten konflikt kommer att slå, men vi gör vad vi kan för att minska effekten av varslet.

Under onsdag 3 maj utsågs medlare via den statliga myndigheten Medlingsinstitutet. Vår förhoppning är att parterna med medlarnas hjälp når ett avtal med villkor som fungerar för både arbetsgivare och arbetstagare. Hur det kan se ut vill vi inte spekulera i. Nu får medlarna tillsammans med parterna göra sitt jobb.