Med effektivt tågunderhåll bidrar Euromaint Rail till fordonens livslängd och till att tågtrafiken blir säker och punktlig – både för resenärer och för gods.
Vi har en rikstäckande underhållsorganisation med kompetens för alla fordonstyper och i våra tjänster för trafiknära underhåll ingår bland annat:
- förebyggande underhåll enligt fordonens underhållsplan
- avhjälpande underhåll vid exempelvis skador
- dagligt underhåll
Tack vare vår långa erfarenhet och djupa tekniska kompetens kan vi optimera underhållet – bland annat genom att bevaka återkommande fel och föreslå långsiktiga utvecklingsinsatser.
Euromaint Rail har ett väl utvecklat utbildnings- och behörighetssystem som säkerställer att våra tekniker alltid har den senaste kunskapen.
Förebyggande underhåll i driftspauser
Det förebyggande underhållet görs i enlighet med fordonens underhållsplan och utförs på våra trafikverkstäder runt om i landet. Underhållet beror på fordonstyp och styrs av antalet fordonskilometer eller prestation. Det förebyggande underhållet omfattar bland annat kontroll av viktiga delsystem och utbyte av slitagedelar.
Vi utför splitbaserat underhåll i driftpauser vilket säkerställer att fordonen är tillgängliga när de ska vara i trafik. Splitbaserat underhåll innebär att underhållsåtgärder delas upp i flera delåtgärder som kan utföras vid olika tidpunkter, vid olika verkstäder och anpassas till fordonens trafikplan. Ett splitbaserat underhåll förutsätter fordonskunnande, erfarenhet och välutvecklade system för styrning, planering och uppföljning.
Snabbt och effektivt avhjälpande underhåll
Vi utför avhjälpande underhåll med hjälp av våra mobila underhållsteam, i samband med förebyggande underhåll eller vid planerade verkstadsbesök. Det avhjälpande underhållet kan ofta utföras splitbaserat och delas in i två typer:
- avhjälpande underhåll – fel som uppstått exempelvis på grund av slitage
- skadeavhjälpande underhåll – fel som exempelvis uppstått på grund av yttre åverkan eller konstruktionsfel
Att identifiera orsakerna till uppkomna fel kräver gedigen erfarenhet. Hos Euromaint Rail finns branschens skickligaste felsökare. Vi använder oss också av den senaste tekniken för bland annat felindikering i realtid.
Ibland inträffar större skador som kräver att tågen tas ur trafik. Då har vi en verkstad i närheten som snabbt och effektivt hjälper till att få tågen ut i trafik igen.
Dagligt underhåll – allt från växling till plockstädning
Dagligt underhåll inbegriper en mängd åtgärder som bidrar till en trevligare resa. Det dagliga underhållet kan delas upp i:
- terminaltjänster, såsom fekalietömning, vattentryckning, fordonstvätt och avisning
- klottersanering och hantering av mindre skador i resandemiljön
- växling, det vill säga rangering, parkering och förflyttning av tåget till plattform
- städning, såväl storstädning som plockstädning
Terminaltjänster utförs normalt vid stationära anläggningar, ofta i närhet till våra verkstäder. Övrigt dagligt underhåll utförs i anslutning till stationen.
När vi även ansvarar för det dagliga underhållet kan vi åtgärda fel tidigare ute i drift och planera för ett effektivare verkstadsarbete. På så sätt optimerar vi underhållet på bästa sätt.
Reservdelsförsörjning för snabbast möjliga service
När ett tåg går sönder krävs snabb tillgång till komponenter och reservdelar för att tåget snabbt ska komma ut i trafik igen. Euromaint Rail har lager och verkstäder strategiskt placerade runt om i landet. Vårt logistiksystem är helt anpassat för spårtrafikbranschen och vi har rätt kontakter hos underleverantörerna.
Heltäckande erbjudande
Euromaint Rails erbjudande inom trafiknära underhåll omfattar:
- rikstäckande underhållsorganisation med kompetens för alla fordonstyper
- driftpausbaserat underhåll som anpassas till fordonens trafikplan för maximal tillgänglighet
- kostnadseffektivt, kvalificerat underhåll
- resurser för snabba insatser – verkstadsnät och mobila underhållsteam
- flexibel organisation som snabbt hanterar underhåll vid driftstörningar
- effektiv reservdelsförsörjning
Fjärrövervakning
Rapportering av fel görs idag oftast av lokföraren eller ombordpersonalen. Långt ifrån alla fel rapporteras och uppgifter om när och var felet inträffat blir ofta osäkra då informationen passerar flera steg innan den når reparatören.
Idag finns dock avancerade system för fjärrövervakning av fordon som gör det möjligt att identifiera hur ofta, var och när ett fel inträffat samtidigt som reparatören får förstahandsinformation om problemet.
Fordonet utrustas med givare som skickar information om fordonets position och rapporterar status på fordonets viktigaste system. Behoven avgör vilka system man hämtar information om och om exempelvis existerande felindikeringssystem kan utnyttjas.
Bättre tillgänglighet genom effektivare underhåll
Felindikeringsinformationen underlättar för verkstaden att planera avhjälpande underhållsaktiviteter – bland annat att säkerställa att material och instrument finns tillgängliga när fordonet kommer till verkstaden.
Tack vare felindikeringssystemet kan serviceteknikerna också vara bättre rustade att analysera eventuella skador eftersom statusinformationen kan kombineras med uppgifter om var felet inträffade och vilken hastighet fordonet hade när det skedde.
För kunden innebär detta ökad driftsäkerhet och kortare tid för fordonet i verkstad och inte minst värdefull statistik om felinitensitet per delsystem eller indikation om återkommande problem i externa system och infrastruktur.
Felindikation kombineras med information om position
Positionsinformationen kan användas för identifiering av exakt position av fordon vid behov av bärgning eller räddningstjänst.
Informationen kan också användas för exakt rapportering av strömförsörjningsfel och andra fel på linjen.
Vid överlämning av fordonet till verkstaden kan positionsinformationen också vara viktig. Verkstadsområden är kända av system som gör att larm som genererats i samband med felsökning i verkstaden kan filtreras bort.
Information i realtid och uppföljningsmöjligheter
Efter utfört underhåll, ombyggnad eller andra åtgärder kan felindikationsdata användas för objektiv uppföljning och utvärdering av de åtgärder som utförts. Något som i förlängningen möjliggör ett optimerat underhåll för det aktuella fordonet eller fordonstypen.
Realtidsdata presenteras via en webbportal och kan skrivas ut i rapporter eller lagras för fortsatt analys och uppföljning.
Framtida möjligheter
Systemet kan användas för olika fordonstyper. Installationen av positions- och felindikationssensorn har ingen påverkan på fordonet utan används endast för att hämta statusinformation.
Systemet kan kompletteras med externa sensorer som exempelvis skulle kunna användas för rapportering av status på bland annat komfortrelaterade system och dörrar, fryslarm på vattentankar, temperatur och tryck mm.