Uppdrag LKAB
Världens modernaste terminallok drar tyngre lass i Kiruna
Varje dag åker tusentals resenärer över hela landet med tåg som ägs av Transitio. Transitio finansierar, anskaffar och förvaltar spårburna fordon som de sedan förser bland annat trafikhuvudmän med. Euromaint spelar en viktig roll i underhållskedjan genom upparbetning av fordonens automatkoppel.
När LKAB ökar lastvikten på sina malmtåg med cirka 60 procent krävs starkare lok på terminalerna.
T46-loken som används idag för terminalväxling, lastning och lossning av malm- och tillsatsprodukter, klarar inte de nya kraven. Men istället för att köpa nytt anlitades Euromaint Rail för en total ombyggnad.
T46 specialbyggdes för LKAB av Nohab 1973-74. Det särskilda med T46 är att det har en speciellt låg och smal profil för att rymmas i gruvorna. Euromaint Rail renoverade loken för 17 år sedan, men nu går de inte att renovera mera. Hela konceptet måste förändras i samband med att malmtågen utökas från 52 till 68 vagnar och lastvikten ökar från 5 200 till 8 200 ton. Då behövs terminallok med bättre prestanda.
– Vi tittade på alternativet att köpa helt nya lok, berättar Thomas Nordmark, projektledare på LKAB, men det är ett väsentligt dyrare alternativ och det finns egentligen inget lok på marknaden som klarar våra speciella krav.
Allt utom T46:ans ram och boggi plockades bort och en ny, betydligt effektivare drivlina installerades på loket. Den nya motorn är en modern dieselmotor med högtrycksinsprutning och högre prestanda. Jämfört med de gamla motorerna så minskas energiförbrukningen med upp till 25 procent och utsläppen med hela 70 procent. Därför har loket fått namnet T46 GPC där GPC står för ”Green Power Concept”.
Bättre arbetsmiljö för förarna
Arbetsmiljön har blivit väsentligt bättre. Den mitthytt som fanns i de gamla loken är utbytt mot två nya hytter i vardera änden med modernt styrsystem, betydligt bättre sikt, komfort och ergonomi för förarna.
Till ombyggnaden har Euromaint Rail endast använt väl beprövade komponenter från kända kvalitetsleverantörer. T46 ska fungera i extrema förhållanden på alla sätt – dels för lasterna den ska dra, dels för gruvmiljön och det hårda klimatet.
– I projektet har vi arbetat utifrån våra olika erfarenheter av komponenter och montagelösningar som klarar -40 C, malmdamm och dygnet runt-körning. Samarbetet har präglats av en stor öppenhet där bra lösningar har ersatts av ännu bättre lösningar som ska vara driftsäkra men också lätta att underhålla, säger Thomas Nordmark.
Trygve Engelbert, teknisk direktör på Euromaint Rail är mycket nöjd med samarbetet med LKAB:
– Vi är stolta över att få leverera våra tjänster till en mycket krävande kund och tillsammans med LKAB bygga världens modernaste terminallok. Det är väldigt spännande och roligt att få vara med och ta fram i princip ett helt nytt lok.